tisdag 26 februari 2013

Hemsidan som pedagogisk idé

 
” Nous sommes un groupe d’élèves en français niveau 4. Le but principal de ce site est d’améliorer notre français. Nous allons publier des oeuvres liés à notre livre de textes, raconter nos voyages avec des photos et des mots, commenter des actualités du monde francophone et autre choses. Nous vous souhaitons les bienvenus à notre site!”
Citatet är hämtat från hemsidan Français som är ett skolarbete på Ängelholms Gymnasieskola. I arbetet med hem-sidorna skapar eleverna tillsammans material som de får möjlighet att dela med andra än med bara läraren. Här ges möjlighet att använda olika tekniker för att visa sina kunskaper och lust och motivation väcks när det som görs känns viktigt och intressant.


”Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. Eleverna ska i skolan få utveckla sin förmåga att ta initiativ och ansvar och att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.Det är skolans ansvar att (---) varje elev kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.”Läroplan för gymnasieskola 2011

Läsåret 2011/2012 deltog vår IKT-pedagog Cecilia Nilsson med sin klass NV2ab i tävlingen Webbstjärnan. Cecilias upptäcks-färd i webbpubliceringens värld inspirerade många av oss kollegor och hösten 2012 arrangerades en workshop där vi fick lära oss grunderna som behövs för att komma igång med ett projekt. Nio av gymnasieskolans pedagoger deltog vid denna workshop och nu finns elva hemsideprojekt på gång.

I Franska steg 4 undervisar Ingela Persson. När Ingela kände att intresset för språkstudierna svalnade i gruppen funderade hon på hur ny entusiasm skulle kunna skapas. Det behövdes något nytt och hon beslutade sig för att presentera idén om att skapa en hemsida på franska. Kursplanen tar upp att eleverna ska kunna ”formulera sig och samspela med andra i tal och skrift samt anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare” och på hemsidan bloggas det om fransk historia, sammanfattningar av nyhetsartiklar, musik med mera. När en elev i klassen fick ledigt för att åka på semester kunde gruppen följa hans äventyr i Thailand i ord och bild, allt naturligtvis på franska. Just nu håller gruppen på att förbereda en film för hemsidan. I denna ska Ängelholm med omnejd presenteras så att eleverna från vår vänskola i franska Redon ska känna sig väl förberedda inför sitt besök hos oss i vår. På detta sätt tränar eleverna även sin muntliga förmåga. Alla är överens om att man lär sig mycket av detta sätt att arbeta. Eleverna inspireras av att skriva för ”riktiga” läsare och de anstränger sig för att författa texter som är formellt rätt och lätta för mottagaren att förstå. Läs gärna mer på sidan http://engelfranska.se/.

På El- och energiprogrammet, inriktning datorteknik används hemsidan i kärnämneskursen Svenska 1 och karaktärsämneskursen Datorteknik 1a. Flera av ungdomarna tycker att man anstränger sig mer när man skriver för ”riktiga” läsare, det blir mer seriöst. Läraren i svenska, Cecilia Nilsson, menar att hemsidan som form passar bra när det gäller t ex att skriva olika typer av texter anpassade för mottagaren. Som exempel nämns att eleverna recenserar olika datorspel vilket är exempel på argumenterande texter. När läsarnas frågor ska besvaras måste språket anpassas efter läsarens datorkunskapsnivå. Just nu arbetar klassen med att redovisa romanen Percy Jackson – född till hjälte på olika sätt. De kan välja att arbeta i Minecraft, Sketchup, Creaza eller Google Maps. Allt kommer att publiceras på http://ronnedata.se/.

Från karaktärsämneskursen kommer bland annat moment som tar upp datorns olika delar, hur en dator är uppbyggd och fungerar, hur man meckar med sin dator och här finns även möjligheten för läsarna att ställa tekniska frågor och få svar. Läraren reflekterar kring hur viktigt samarbetet lärarna emellan är eftersom eleverna berör så olika kompetensområden i sitt arbete.
Jag frågar om hur ungdomarna arbetar med källkritik och upphovsrätt. ”Äh, det skiter vi i… ” svarar någon först med glimten i ögat, men när vi pratar vidare kommer det fram att uppgifter kontrolleras i flera olika källor. När det gäller bilder har de fått tips på sidor med fria bilder, men upplever att det är svårt att hitta rätt motiv här. Det är frestande att hämta bra bilder på nätet.

Med sidan Framtidsekonom, http://framtidsekonom.se/, vill ekonomerna i EK2a presentera sitt program och skolan för elever i årskurs 9 och deras föräldrar. Arbetet görs inom ramen för Svenska 2 där läraren Eva Liljeblad föreslog detta arbetssätt eftersom det passar så bra till kursplanens moment gällande texters syfte, mottagar-anpassning och språklig konstruktion. Eleverna har också fått värdefulla råd av lärarna i Företagsekonomi när det gäller frågor om marknadsföring. Eleverna tycker att det är roligt att göra något lite annor-lunda. De har gått in för uppgiften som upplevs som spännande, utmanande och inspirerande. Områdena som man valde att presentera har delats upp mellan eleverna och alla grupper har tagit ansvar för sin del. Det fungerar ju inte att ha en hemsida med en flik utan innehåll! Klassen nämner tävlingsmomentet i Webbstjärnan som viktigt, att kunna vinna 20.000 kr lockar lite extra!

.SE och Webbstjärnan
.SE är en stiftelse som ansvarar för och sköter driften av .se-domänerna. Utöver det driver .SE utvecklingen av Internetanvändandet i Sverige. En del i detta utvecklingsarbete är skoltävlingen Webbstjärnan där uppgiften är att göra en webbplats av ett valfritt skolarbete. Våra hemsidor är med i Webbstjärnan där skolor som vill delta får kostnadsfria .se-adresser och plats på webbhotell. Du kan läsa mer på http://www.webbstjarnan.se/ och https://www.iis.se/.

Av Kate Paulsson, Ängelholms gymnasieskola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar