Här samlas olika rapporter som på något sätt berör satsningen "En dator per elev i Ängelholm". Rapporter på denna sidan publiceras med tillåtelse från upphovsman. Ta kontakt med respektive person för ytterligare frågor om att återanvända material.
Linda Nilsson, Össjö skola

Varför är så många elever idag redan ”skoltrötta”
när de ska börja i första klass? De har så mycket att berätta men de orkar inte få ner det på
papper. Är det verkligen läsning och skrivning vi tränar i våra ABC-böcker, eller är det
egentligen handstil? Och hur ska vi kunna konkurrera med dagens datorer och surfplattor med
alla spel och information som finns tillgängligt?
Martina Anderberg, Villanskolan

Sedan
ett par år har ett förändringsarbete kring läs- och skrivutvecklingen
påbörjats. Redan i initieringsfasen (Blossing, 2008) av detta arbete
ifrågasattes det. Arbetet bedrivs med hjälp av datorer så det är med
andra ord metoden som ifrågasätts. Mitt arbete tillsammans med barnen
och starten kring vårt förändringsarbete inom läs- och skrivutveckling
började med att vi drev det som ett projekt, Villmer, för ett och ett
halvt år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar