World MathsDay 2013
Internationellt möte mellan elever
i matematik. Där man arbetar individuellt, men ändå för gruppen. Upplägget finns även för science och literacy.
Läste en artikel i Nämnaren, från NCM, om
en klass som varit med i eventet 2012 och de positiva sidor som det fört med
sig. Tänkte att detta måste vi i Munka-Ljungby RO prova, om än i liten skala
första året.
Det första jag gjorde var att registrera rektorsområdet som deltagare, det gjorde jag i november 2012 och efter det kom det mail med jämna mellan rum som påminde om att nu var det x-antal dagar kvar till träningsperioden inför de timmarna som är själva eventet
Det första jag gjorde var att registrera rektorsområdet som deltagare, det gjorde jag i november 2012 och efter det kom det mail med jämna mellan rum som påminde om att nu var det x-antal dagar kvar till träningsperioden inför de timmarna som är själva eventet
Mina tankar var att årskurs 4, Toftaskolan, och 4-6, Össjö skola, skulle få agera som testpiloter 2013. Dessa lärare fick information om vad det hela gick ut på, de var positiva och vi bestämde att vi skulle delta och prova eventet.
Sista veckan i januari kom mailet som förkunnade att imorgon öppnar möjligheten att anmäla lärare, klasser och elever till eventet.
Då började jag att mata in klasser och elever, samt skriva ut deras användaridentiteter, som genereras på själva webbsidan.
Vad går det ut på?
World Education Games är en världsomspännande utmaning för elever i åldrarna fyra till arton
år.
Det ger även en möjlighet för de
bästa eleverna på varje skola, att se hur de står sig mot andra duktiga elever
över hela världen.
”Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt.”
(Skollagen Kap. 1§4, 2:a stycket)
Man tävlar i tre olika kategorier matematik, science och literacy. Språket är engelska, men matematiken fungerar ju universellt.
Under februari månad har man en
träningscamp där man kan träna på de olika spelen och nivåerna i dem. Därefter
i mars har varje ämne en dags ”event". I år 5,6 och 7 mars. Både i träningscampen
och i eventen kan elever arbeta hemma och i skolan.
Det
finns ingen kostnad för att delta,
men de ser gärna att man skänker pengar till UNICEF i form av att man ”köper”
en ”skolbox”
för 155 britiska
pund.
Pedagoger
De
berörda pedagogerna i klasserna använder redan ett digitalt eller webbaserat
färdighetstränings program, NOMP. Detta upplever de som att eleverna, de flesta
i alla fall, ser det som ett roligare sätt än att färdighetsträna i vanlig matematikbok. I
NOMP finns det verktyg för att kunna få se elevernas progression, om man
betalar för dem.
I matematikdelen av World Education
Games finns det ett liknande verktyg där man kan se utvecklingen av elevens
svarssekvens, om den ökat eller står kvar på samma nivå. Detta gäller även
andelen av rätt avgivna svar.
Under de dagar som pedagogerna låtit
eleverna ta del av träningskampen på mattedelen har de sett och gett uttryck
för att eleverna har tagit del med glädje och förundran över att de möter lever
från ”hela” världen.
Tidsåtgången för att spela en match är
också positiv då varje match har ett tidsförlopp på 60 sekunder, med tydlig
tidsnedräkning. Så för att spela sig igenom de fem nivåerna tar maximalt 10
minuter om man ska skriva ner vilka länder man spelar mot.
En tanke som kommit upp är att man kan
koppla eventet till att skapa en förståelse för världsbilden, var olika länder
finns på kartan i förhållande till oss. Eleverna kan på en egen karta skriva
ner de länder de stöter på under de tillfällen som de är inne på sajten.
”Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande.”
”Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande.”
(Lgr 2011 Kursplan 3-12 i syftestexten)
Det finns även funderingar på att föra
statistik över vilka länder de möter flest gånger och på det viset få in olika
diagram och tabeller, som ingår som ett moment i matematikundervisningen.
”Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.”
(Lgr 2011 Kursplan 3-5 syftestexten)
Elever
Presentationen
för eleverna gjordes på en lektion där vi arbetar med att träna på olika
program och hantering av datorn och den digitala kompetensen. Efter de
förberedelser som var gjorda för vissa klasser blev de visade hur programmet
fungerade. Därefter fick de sina användarkort och tillgång till webbplatsen.
Eleverna,
i princip alla, var väldigt aktiva och intresserade av att testa sina kunskaper
mot elever från andra skolor i världen. När
de startar ett spel dyker världskartan upp med ett sökarsikte som hämtar
spelare från hela världen.
Kommentarer
som hörs från klassrum där de arbetar med World Educations
Games är:
-Nu
spelar jag mot en från Hong Kong!
-Jag
spelar mot N.N. i klassrummet
samt en från Mexico.
-Vaddå,
jag spelar mot en från Australien och en från England.
-Wow,
kolla nu ligger jag överst på vår lista.
Men
störst spänning blir det om de råkar möta en klasskamrat i en match, då blir
det mer allvar och skärpning.
Visst
förkommer
det kommentarer som var besvikna också, att man förlorat, inte kommit först i
en match, men överlag är eleverna med på att samla poäng och förbättra sin
huvudräkning, som är ett
informellt lärande, för det ända eleverna vill är att vilja
samla så många poäng som möjligt.
Avslutningsvis
Många
av eleverna testar även att jaga poäng hemma. Tänk att de gör färdighetsträning
utan att de egentligen är medvetna om det, utan bara för att det är roligt och
lockande att bli bästa poängplockare i sin klass!
Hur
det sedan går när vi kör den sjätte mars står skrivet i stjärnorna. Det ska
bli spännande att följa elevernas progression i huvudräkning denna månad.
Skriven
av Nils Pålsson IKT-Ped. MLR
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar