fredag 9 mars 2012

Twitter, en drivkraft för ändrat pedagogik?

Twitter hör inunder samlingsbegreppet, sociala medier:

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Uttrycket används om webb 2.0-webbplatser, där de mest kända exempeln är Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. ”
(källa:Wikipedia).


En utmaning till dig som pedagog är att du börjar använda Twitter. Det är det verktyget som har gett mig flest idéer, tankar, funderingar och praktiska tips kring min undervisning. Jag använder inte Twitter på det sättet att jag alltid måste kolla vad andra skriver. Om jag har en halvtimme, så loggar jag in på Twitter och läser genom de senaste inläggen. Vissa önskar jag läsa mera om, andra verkar inte så intressante.

Camilla Lindskoug har skrivit ett bra inlägg kring Twitter för lärare.

Är du nybörjar inom Twitter kan du här se en video hur du kommer igång.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Bwy2WTRae8k&w=420&h=315]

Under veckan har jag snubblat över två artiklar som diskuterar hur Twitters håller på att ändra dagens utbildning. Som många vet så har man sätt hur sociala medier spelar en central roll i ”den arabiska våren”. Men det sker också en ständig utveckling inom pedagogiken, nu med hjälp av exempelvis Twitter. Orsaken är att idéer delas enkelt och smidigt med människor över hela värden (inte bara kollegan på skolan), man tar del av tips och idéer från pedagoger från hela värden (inte bara kollegiet på skolan). Två artiklar som diskuterar frågan är skriven av Justin Marquis Ph.D.  och S. Harris

Twittrar gör man från olika medier, exempelvis mobiler och läsplattor. Har du en arbetsdator (PIM-dator) är ett tips att använda programmet Tweetdeck. Det ger dig ett enklare överblick över flödet av information. Programmet är gratis att ladda ner.

Här hittar du flera artiklar om att använda Twitter som pedagog:

Följ mig på Twitter, @stigtidemann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar