fredag 2 mars 2012

The flipped classroom

Ett begrepp man hör mer och mer om är ”The flipped classroom”. Begreppet kommer från USA och siktar på hur man organiserar sin undervisning. Några av er har säkert redan använt er av metoden. Kort handlar det om att man ger genomgånger utanför klassrummet (på internet i form av video) och att man i klassrummet arbetar med uppgifter som man innan har gett som hemläxor. Här ser du en översikt över metoden.

Orsaken till att detta har växt fram som en alternativ undervisningsform är bland annat elevernas tillgång till teknik och att flera och flera är uppkopplade på internet hela tiden. Med tanke på projektet vi går in i med ”En dator per elev”, är metoden väldig aktuell.

Vilken fördelar är det med ”The flipped classroom”?
Argument som de pedagogerna som använder metoden är bland annat:

  • En individuell undervisning blir praktiskt möjligt

  • Eleverna kan se svåra avsnitt om och om igen.

  • Lektionerna blir ”elevaktiva” (eleverna arbetar och är inte passiva lyssnare).


För att se fördelarna med metoden bör man också se hur man idag använder internet för att lära nytt. Ett exempel är att se vad dina elever gör när man ska börja spela ett nytt spel. Det första man gör är att kolla videor om spelet på YouTube. Här kan man se hur själva spelet är, men också hur man kan spela det. Under varje video finns det också en diskussion i olika kvalité. Där kan man läsa andras åsikter, tips och idéer. Det samma gäller för videor av lektioner publicerat av skolor. Pedagogen i klassrummet blir inte den enda som förmedlar kunskap. Pedagogen i klassrummet blir en vägledare till kunskap. ´

Daniel Barker är en pedagog som nyligen börjat med ”The flipped classroom”. Varför han har valt att göra detta kan du läsa här, och hur han gör det kan du läsa här.

Man ska också vara klar över att det kan finns vissa argument mot metoden. Igen så är det viktigt att poängtera att detta är en metod som kan passa många elever, men det är inte säkert det passar alla. Ett annat argument är hur man gör med de eleverna som inte har tillgång till internet. Daniel Barker diskuterar detta på sin blogg.

Paul Andersen har en genomgång av bakgrunden för metoden och för- nackdelar med metoden.

Ett av de största projekten som handlar om ”The flipped classroom” är The Khan Academy. Detta är en sida som erbjuder genomgånger i många olika ämnen, allt från matematik till historia. Nivån på videorna riktar sig mot yngre och äldre elever/studenter.   En video med grundaren Salman Khan där han berättar om varför och hur det började hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar