måndag 11 mars 2013

Var står vi nu? Södra Utmarkens skola

Nu har vi varit igång med vår 1-1 satsning i ett halvår och vad har hänt på den här tiden och vad används datorerna till? Vi har pratat med elever och pedagogen i 4B på Södra Utmarkens skola.

Elevernas röster:

Eleverna upplever att skolarbetet underlättas eftersom de sparar mycket tid som tidigare lades på att vänta. Om det kommer upp en fråga som man behöver söka svar på kan de göra det direkt eftersom alla har tillgång till varsin dator och då inte behöver vänta på att klassrumsdatorn ska bli ledig. Det kan vara en så enkel sak som att det behövs fler förklaringar när det arbetas med ordförståelse. ”Allt står ju inte i skolans ordlista!”

Om klassen ska göra bildspel kan alla göra varsitt eget istället för att det är några enstaka som får möjligheten, alternativt att man ska vänta hela terminen innan det blir ens tur. Enligt läroplanen LGR11 ”ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.” Att arbeta med bild med hjälp av datorn upplevs som positivt och gynnar speciellt de elever som inte har lika lätt för att uttrycka sig i text. Skolan måste kunna presentera olika verktyg för att eleverna ska kunna prestera optimalt utifrån sina förmågor.

Flertalet av eleverna tycker att det är lättare och roligare att skriva egna texter med hjälp av datorerna. ”Handstilen” blir den samma för alla, stavningshjälpen finns till hands och det är lättare att förbättra texterna under arbetets gång. När man skriver för hand är det lätt att man låter bli att lägga till en tanke som kommer upp, på grund av att man inte orkar skriva om.

Eftersom vi sparar texterna på vår lärplattform Fronter, kan eleverna arbeta vidare även hemma, trots att de inte fått sina papper med sig hem. Pedagogen kan komma åt texterna och titta på dem under arbetets gång, vilket leder till att det går fortare att få respons på det man skapat. Det som produceras kan visas för många fler genom att det läggs på Fronter eller bloggen. Det är roligt att visa vad man gjort för t ex sina föräldrar.

Att göra matteuppgifter på datorn istället för på papper upplevs som mindre stressande eftersom man bara får ett eller ett fåtal uppgifter åt gången och då kan koncentrera sig helt på det. De som önskar kan lägga till tävlingsmomentet, vilket de då upplever som sporrande. Ju fler valmöjligheter det ges, desto större möjlighet för varje enskild elev att kunna utgå och utvecklas från sin egen förmåga.

Pedagogens tankar:

Jag är fascinerad över hur snabbt datorerna blev ett naturligt redskap, precis som böcker, penna och papper. Det märks att eleverna är vana vid att ha tillgång till en dator. Det får ju inte bli så att skolan är en isolerad ö långt ifrån den verklighet eleverna annars lever i. Det känns som om vi nu arbetar på ett sätt som bättre stämmer överens med elevernas vardag.
Det känns positivt att jag som pedagog i högre utsträckning kan skifta mellan att eleverna arbetar enskilt, tillsammans eller tävlar mot varandra, beroende på vad man har för syfte med lektionsmomentet. Vissa moment passar att intensivträna medan andra måste tränas under längre tid. Det finns moment som gynnas av att eleven arbetar i grupp, medan andra måste tränas enskilt. Oavsett vilket finns datorn alltid där som ytterligare ett verktyg, precis som böcker, penna och papper.

Med datorns hjälp får eleverna fler redovisningsalternativ och för många elever är datorn ett stort stöd i de muntliga redovisningarna. Med hjälp av olika program som t.ex. PowerPoint kan de kombinera text, ljud, bild, och film som de önskar för att kunna framföra en presentation av det de har lärt sig. Tidigare har de varit hänvisade till ett fåtal redovisningsalternativ och kanske sådana som inte alls passar just den eleven. För många elever kan en bild, en videosnutt eller textstöd vara en stor tryggheten att ha bakom sig under redovisningstillfället. För de eleverna som inte är så kreativa kan en bild eller en ljudslinga lyfta redovisningen oerhört mycket.

En annan stor fördel är att de olika hjälpmedlen finns tillgängliga för alla elever på ett enkelt sätt, oavsett om det gäller talsyntes, möjlighet att få texten uppläst, stavnings- eller ordförståelseprogram. Precis som det står i läroplanen LGR11 ”ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra” Eftersom de olika hjälpprogrammen finns på alla datorer blir det inte lika utpekande att man av olika anledningar behöver stöd i sitt lärande. De elever som behöver stödet har det tillräckligt tufft ändå.

Genom vår lärplattform Fronter har elever, föräldrar och vi pedagoger ett gemensamt forum där vi alla kan följa elevens arbeten. Som pedagog kan jag lätt be eleverna att tillsammans med mig i skolan testa de nya redskap som jag lagt ut, för att jag ska vara säker på att de sedan kommer att klara det själva, alternativt kan visa det för sina föräldrar. Det förenklar för mig när eleverna sparar sina arbeten i individuella mappar, eftersom jag då enkelt kan gå in och läsa elevernas arbeten och ge feedback under arbetets gång. Arbeten vi jobbar med kan visas hemma och även arbetas vidare med oavsett var man befinner sig. Provverktyget är ett sätt att förhöra glosor. Då kan även föräldrarna se vad eleverna har i läxa och tillsammans med barnen följa deras resultat och läsa mina kommentarer. Inga fler borttappade lösblad!

Vi har startat en klassblogg och tanken med den är bland annat att vi på ett intressant och roligt sätt ska kunna förmedla våra kunskaper, samt få ta del av andra människors kunskaper och tankar kring geografiska platser precis som läroplanen LGR11 beskriver att ”genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.”

Det är viktigt att få respons på sina arbeten och vår förhoppning är att vi med hjälp av klassbloggen både ska få fler mottagare och dessutom verkliga mottagare, vilket gör att eleverna måste tänka till lite extra. Program som Google Maps och Google Earth ger oss fantastiska möjligheter att skapa förståelse för världens olika hörn.

När eleverna använder sig av information på nätet kommer man lätt in på diskussioner om t.ex. upphovsrätt och källkritik. Enligt läroplanen LGR11 ska undervisningen ”ge eleverna verktyg att hantera information i vardagsliv och studier och kunskaper om hur man söker och värderar information från olika källor.” Eftersom man diskuterar dessa frågor i sitt naturliga sammanhang blir de meningsfulla för eleverna.

Med datorer och Internet finns det oändliga möjligheter och därför är stödet och samarbetet med kollegiet såväl på skolan som på de andra skolorna i kommunen värt ofantligt mycket. Skulle man stått helt själv i detta gigantiska flöde hade det varit ett enormt arbete sålla bland alla digitala möjligheter.

Jag upplever att såväl kommunens som vår egen skolas satsning på att vi pedagoger ska ges tillfällen till att diskutera och delge varandra nya program, digitala läromedel, verktyg, spel etc. blir en puff framåt. Satsningen på föreläsningar, TeachMeets och workshops är till stor nytta. Jag vågar ta tag i och prova nya saker som både kan förbättra och underlätta mitt arbete som pedagog, men jag vågar också misslyckas. Den här satsningen har gett så många pedagogiska diskussioner, även utanför den digitala världen, som vi troligtvis inte hade hamnat i annars och det är sådana här diskussioner som gör att vi utvecklas och går framåt tillsammans med våra elever!

Elevernas och pedagogens tankar har sammanställts av Södra Utmarkens Projektgrupp för 1-1 satsningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar