onsdag 3 april 2013

Rebbelberga skola 1-1

Hur används datorerna?

2012 gick Rebbelberga skola in i projektet En dator per elev. Först ut med att få varsin dator var eleverna i årskurs 1 och 4. Vi har pratat med årskurs 4 för att höra hur de har arbetat med datorerna under hösten.

Både elever och lärare är positivt inställda till datorerna. En av klasserna har haft egen skoldator sedan vårterminen i årskurs två. När vi pratar med eleverna märker vi att datorerna är en sådan naturlig del av deras skoldag att de har svårt att föreställa sig hur skolan skulle fungera eller se ut utan dem.
Datorerna har använts mer eller mindre i alla teoretiska ämnen. Eleverna har även haft med datorerna på slöjden för att dokumentera vad de arbetat med där.
Det eleverna använder datorerna mest till är att skriva och för att söka information.

Inga skrivare 

När vi gick in i projektet bestämde vi oss för att vi inte skulle installera några skrivare för att minska utskrifter på skolan. Detta innebär att lärare och elever har lärt sig använda Fonter för att spara och lämna in sina arbeten och uppgifter. Eleverna har en egen mapp där de lägger upp allt som de är färdiga med. De använder sig också av inlämningsmappar som läraren skapar när eleverna ska lämna in en speciell uppgift.

Creaza 

Skolan ska ansvara för att varje elev kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. (Lgr 11)

I höstas arbetade klasserna med vikingatiden. I slutet av arbetsområdet fick eleverna i uppgift att sammanfatta något de lärt sig om vikingatiden med hjälp av Creaza, ett program där man bland annat kan skapa serier och filmer. Först skapade eleverna en bildserie med figurer och pratbubblor. Sedan fick de lägga på ljudeffekter och bakgrundsmusik.
Eleverna tyckte att detta var ett kul sätt att arbeta på. Det svåraste var att komma på en bra historia. Här kan ni se ett elevexempel på hur resultatet blev och här är ett annat.

Från norr till söder 

Eleverna har även arbetat med att beskriva sin hembygd. Pedagogerna hittade en hemsida ”Syd till norr” där en klass hade startat ett projekt som hette Sverigeresan. Fjärdeklassare på en skola i Löderup ville ha hjälp av klasser runt om i Sverige att beskriva platsen de bor på.
Eleverna började gemensamt att göra tankekartor i Creaza för att få fram vad de tyckte var viktigt att berätta om Ängelholm. Innan de fick välja vad de skulle skriva om så fördes diskussioner om källkritik och upphovsrätt. Vilka olika källor kan man använda sig av och hur skriver man en faktatext? Vilka bilder på Internet får man använda och hur får man använda dem? Det blev bra diskussioner om varför man inte får lov att ta en bild från Internet på t.ex. Koenigsegg utan att ha tillstånd från upphovsmannen.

Eleverna satte sig nu i par och gjorde tankekartor i Creaza om saker de visste och saker de ville ta reda på. De upptäckte snart att det var svårt att hitta fakta om lokala platser på Internet.
De fick då börja fundera på hur de kunde få svar på sina frågor på andra sätt.

De letade upp mailadresser och skickade iväg sina frågor till föreningar och olika förvaltningar i kommunen. Klasserna pratade då om hur viktigt det är att man formulerar sig på ett korrekt sätt och att man har en trevlig ton när man skriver mail.

När svaren kom på mailen blev eleverna glada. De fick svar på de flesta av sina frågor och kunde sedan skriva klart sina texter. Några tog egna bilder som de kunde använda till sin text och några hittade bilder som de fick använda på nätet. Slutligen sammanställdes alla arbeten på en karta som skickades i väg till Löderups fyror. Ni kan hitta arbetet här.

Andra ämnen 

När vi pratar med eleverna så konstaterar de att i matematik så har t.ex. tabellträning blivit mycket roligare med hjälp av datorn. Eleverna har tillgång till ett matterum i Fronter där de kan gå in och träna på olika moment. Många använder också Nomp till färdighetsträning. När de arbetade med geometri använde de geobräden på sina datorer för att göra och samtala om olika geometriska figurer och i ett annat program kunde rita symmetriska bilder och prata om symmetrilinjer. I engelska gör eleverna sina glostest i Fronter. De tycker att fördelen med detta är att de kan se sina resultat direkt. Eleverna har också fått spela in sig själva för att höra hur de låter och för att kunna följa sin utveckling i det engelska språket.

Google Earth 

På geografin läser klasserna boken Kompassresan som högläsning. Där får man följa en kille som heter Adam när han reser runt med sin pappa i Sverige. Eleverna följer Adams resa på Google Earth och kan gå ner och titta på de platser han besöker. När de har läst om ett landskap så gör eleverna en sammanfattning på vad de tycker är viktigt om det landskapet och lägger till det som ett platsmärke på kartan. Detta gör det sedan enkelt för eleverna att komma ihåg fakta från de olika landskapen.

Safer Internet Day 

I början på året så uppmärksammade klasserna Safer Internet Day. Efter att ha kartlagt vad eleverna gör på nätet så fördes diskussioner om hur man är en bra kompis på nätet och vad som är ok att lägga ut på nätet och vad som inte är det. Eleverna fick använda sig av sidan Mentimeter för att svara och ta ställning till olika frågor och påstående som sedan kunde diskuteras i klassen.

Avslutningsvis 

Lärarna hittar ständigt nya användningsområde och ser nya möjligheter med att ha eleverna har varsin dator. Även om en del av de saker man använder datorn till bara är en direkt ersättning av saker man kunde göra tidigare så anser man ändå att det lyfter eleverna och får dem att tycka att enkla moment blir roligare. Pedagogerna menar att man snabbt kommer in i det nya sättet att tänka och att de har svårt att se hur man skulle klara sig utan datorerna nu.
 
Linda Gustavsson
Projektledare, Rebbelberga skola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar