Visar inlägg med etikett pedagogik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pedagogik. Visa alla inlägg

torsdag 2 maj 2013

”Alla uppgifter blir roligare när de får använda datorn”


Efter ett halvt års arbete med implementering av En dator per Elev, ger några elever och lärare på Kungsgårdsskolans sin syn på projektet. Det får både ris och ros. Några tycker att valmöjligheterna är stora, att man kan göra nya uppgifter som inte var möjliga eller var mycket svårare innan. Andra tycker att man ägnar för mycket tid till att göra andra saker vid sidan av skolarbetet och att man då inte fokuserar på sina uppgifter.

Digitalisering av arbetsuppgifterna

Vi lever i ett informationssamhälle som ger oss oändliga möjligheter att ta del av vad som händer utanför vårt hem eller skola och även ger oss verktygen för att medverka i utvecklingen. Vår röst kan påverka en hel värld om man samverkar i det stora nätverk som kan manifesteras i olika format: sociala medier, bloggar, twitter, forum av olika slag eller en video från en mobiltelefon som kan bidra till ett regims fall, avslöja politikers korrupta moral eller ge oss inblick i våra barns lärande i skolan.

På Kungsgårdsskolan arbetar vi sedan ett halvt år tillbaka med att sätta igång annorlunda inlärningsprocesser med hjälp av ”En till En projektet”. Datorerna har kommit för att stanna och både lärare och elever måste omdefiniera sina uppfattningar om vad en dator kan användas till. Nu efter några månader ser vi att lärandet och dess uttryck kan redovisas på olika sätt med hjälp av datorerna.

Enligt Malin Widman, lärare i Svenska och Engelska på Kungsgårdsskolan kan man nu göra nya uppgifter med hjälp av datorerna. Det finns en större valmöjlighet både för pedagogerna och för eleverna att lämna in arbetsuppgifter av olika slag.
Hon anser att man måste äga tekniken för att känna sig säker inför eleverna och att hon känner sig aldrig färdig med att kunna det ena eller det andra. Det är en process och man lär sig nya saker varje gång man sätter igång en uppgift med hjälp av datorn. ”Jag önskar att jag kunde mycket mer”- poängterar pedagogen.

Hon har startat bloggen Kungsstars med elever i ämnet Svenska som andra språk i årskurs nio, där de skriver och publicerar saker som händer i skolan. De skriver om vad de tänker om olika ämnen och ger oss boktips. Malin har planer på att involvera även ämnet Engelska i bloggen till hösten.

Hon poängterar att även om tekniken kan underlätta mycket av skolarbetet och klassrumsuppgifter, så överger hon inte uppgiften att läsa en bok och ha den i handen. Den känslan måste eleverna uppleva, men tekniken kan underlätta för dem som har läs och skrivsvårigheter.

Elevernas verklighet: Datorer och Sociala medier.

Några elever i klass 73b ger oss sina tankar om hur de arbetar med datorerna: ”Man skriver mycket längre texter”, säger Nellie Jeppsson, spontant. Andrew Lycett tillägger: ”Man kan jobba mycket mer effektiv, enklare. Man behöver inte ha koll på massor med papper.” Att årets sjuor har mycket positiva erfarenheter med En dator per elev är ingen oväntat oberäkneligt ekvation. De har haft möjligheten att bli de första med att kunna ha en egen arbetsdator och ser nu möjligheterna som öppnar sig. Det är bara deras egna begränsningar som kan sätta stopp på arbetsprocessen. De lever sitt andra liv i sociala medier och några är aktiva på olika bloggar och forum. Skolan har blivit plötsligt en verkstad för film- produktioner, radioprogram, bloggande och mycket mera. Man kan redovisa sina arbeten i olika former och möjligheterna blir bara flera och flera.

När man ställer frågan om det finns negativa inslag i att ha en egen dator i skolan, då svarar eleverna att ”Vi elever ska ta vårt eget ansvar och göra det som ska göras under lektionerna, annars får man göra mycket hemma och det är inte kul.” Några elever påpekar som negativt att vissa har fått ont i huvudet eller nacken när de sitter för länge med datorerna. Detta är en reflektion som måste tas på allvar och insatserna måste bli bättre. Det räcker inte med en dags information från sjukgymnasten. Det borde bli återkommande träffar så att eleverna lär sig hur man kan göra för att undvika skador och där har kommunen och skolan ett stort ansvar. Det borde schemaläggas regelbundna lektioner i ergonomi och skolorna borde se över sina möbler. De måste anpassas för arbetande barn vid datorer. Johannes Gunnarsson i klass 73b har själv haft ont i huvudet och nacken när han har suttit för länge vid datorn. “Det är flera som sitter och spelar spel på rasterna istället för att gå ut och till exempel spela fotboll. Jag erkänner att jag själv sitter mycket vid datorn” påpekar Johannes.

Filmproducenter och podcastar

För Pernilla Collin, lärare i Engelska, Svenska och Tyska, har införandet av En dator per elev öppnat ett hav av möjligheter. Hon tycker att en av fördelarna är tillgängligheten för att söka information, man behöver inte längre boka datorsalen, till exempel. Allt finns till hands. Man kan spela in ljudfiler och ha det som regelbundna läxor i språk. Rättstavningsprogram i olika språk har eleverna nytta av och sedan kan man göra glosförhör direkt i datorn och eleverna får direkt respons på resultatet. Pernilla anser att hon hade velat kunna ännu mera om alla möjligheterna som finns. Det tar tid att sätta sig in i alla program: ”man kan lite av ganska mycket”. Hon är medveten att hon har en annan inriktning på uppgifterna hon ger eleverna som har egen dator. De har till exempel arbetat med radioinspelningar. Podcast är ett nytt begrepp inom arbetet som Pernilla planerar för framöver.
De har spelat in filmer i Engelskan och arbetat med Creaza i Tyskan. ”De flesta tycker att alla uppgifter blir roligare när de får använda datorn.” avslutar hon.

I Läroplanen nämns bland annat ett av syften i Matematik är att ”Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data." (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, sid. 62) Då kan vi inte skippa digitala medier.

På Kungsgårdsskolan och i hela Ängelholms kommun har vi startat en process som speglar hela samhällets behov och de kraven våra elever kommer att ställas inför om några år. Det finns ingen återvändo. Vi måste hänga med i utvecklingen och erbjuda våra elever i Ängelholms Sveriges bästa skola.

Francisco Cabrera 
Projektledare 
Kungsgårdsskolan

fredag 12 oktober 2012

Nu är vi igång!

Det har varit en höst där det har hänt mycket i Ängelholms kommun! Nu när vi är mitt i oktober kan vi se tillbaks på många olika delar som har fallit på plats. Den första omgången med utdelning av datorer till elever i Ängelholms kommun är avklarad. Nu har elever i årskurs 1, 4, 7 och årskurs 1 på gymnasiet var sin dator. Satsningen har under hösten blivit uppmärksammad i media. Artiklar från NST kan du hitta här och här.

Vad händer nu?


Det är nu vi som pedagoger står framför den stora utmaningen att använda de digitala verktygen på ett bra sätt. Innan på denna blogg har jag skrivit om SAMR modellen, som är en modell som beskriver en pedagogik som lyfter lärande med hjälp av digitala verktyg. Mer om den kan du läsa här.

Ute på skolorna ser vi att pedagoger i större och större grad vänjer sig vid verktygen och utmanar sig själva i användningen av det. Många klasser har börjat att blogga om vad som händer i skolan under veckan och vad de gör med datorerna. Exempel på sådana bloggar är Sönderbalg (Klass 12, Klass 42) och Villanskolan (Erfarenheter en dator per elev årskurs 4).

Centralt i satsningen är hur vi som pedagoger kan ändra vår metodik för att bäst ta till vara på de möjligheter tekniken gör. Ofta har vi pekat på att detta inte är ett teknik projekt, men ett pedagogiskt utvecklingsprojekt. I det lägger vi att genom införande av digital teknik så ändrar man förutsättningarna för lärandet. Nu kommer alla elever att ha all information precis framför sig (inte behöver de arbeta med en historiebok som inte är aktuell längre) och läraren blir den som handleder dem i sitt lärande istället för att bli den som har all kunskap.

Varför gör vi detta?


Den värld som vi har idag är inte den samma som vi hade i går! Vad för kompetens behövs imorgon, vilken kompetens måste dagens barn ha framöver? Jag tycker Troed Tordesson är den som beskriver detta bäst, med blick på skolan och framtiden.

Satsningen "En dator per elev" handlar om att vi i Ängelholm önskar

  • att ge alla barn och ungdomar lika förutsättningar för att aktivt kunna delta i ett demokratiskt samhälle

  • att alla barn och ungdomar lär sig använda de möjligheter tekniken och Internet ger och utvecklar ett källkritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt

  • att skapa goda lärmiljöer där tekniken finns som en naturlig möjlighet för att utveckla barn och ungdomars lust till ett livslångt lärande

Har vi kommit dit än? Nej, vi har precis börjat. Att nå dessa mål tar tid. En tid som kommer att fyllas med diskussioner, workshops, handledning kring vad vi pedagoger kan göra för att ge alla barn i Ängelholms kommun de bästa förutsättningar för framtiden.

fredag 9 mars 2012

Twitter, en drivkraft för ändrat pedagogik?

Twitter hör inunder samlingsbegreppet, sociala medier:

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Uttrycket används om webb 2.0-webbplatser, där de mest kända exempeln är Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. ”
(källa:Wikipedia).


En utmaning till dig som pedagog är att du börjar använda Twitter. Det är det verktyget som har gett mig flest idéer, tankar, funderingar och praktiska tips kring min undervisning. Jag använder inte Twitter på det sättet att jag alltid måste kolla vad andra skriver. Om jag har en halvtimme, så loggar jag in på Twitter och läser genom de senaste inläggen. Vissa önskar jag läsa mera om, andra verkar inte så intressante.

Camilla Lindskoug har skrivit ett bra inlägg kring Twitter för lärare.

Är du nybörjar inom Twitter kan du här se en video hur du kommer igång.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Bwy2WTRae8k&w=420&h=315]

Under veckan har jag snubblat över två artiklar som diskuterar hur Twitters håller på att ändra dagens utbildning. Som många vet så har man sätt hur sociala medier spelar en central roll i ”den arabiska våren”. Men det sker också en ständig utveckling inom pedagogiken, nu med hjälp av exempelvis Twitter. Orsaken är att idéer delas enkelt och smidigt med människor över hela värden (inte bara kollegan på skolan), man tar del av tips och idéer från pedagoger från hela värden (inte bara kollegiet på skolan). Två artiklar som diskuterar frågan är skriven av Justin Marquis Ph.D.  och S. Harris

Twittrar gör man från olika medier, exempelvis mobiler och läsplattor. Har du en arbetsdator (PIM-dator) är ett tips att använda programmet Tweetdeck. Det ger dig ett enklare överblick över flödet av information. Programmet är gratis att ladda ner.

Här hittar du flera artiklar om att använda Twitter som pedagog:

Följ mig på Twitter, @stigtidemann