Visar inlägg med etikett IKT. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett IKT. Visa alla inlägg

fredag 30 augusti 2013

Terminstart hösten 2013

Läsåret 13/14 är i gång! De första veckorna har det varit full av aktivitet ute på skolorna i Ängelholms kommun! Inom projektet "En dator per elev" är det än hektisk period som handlar om att få allt att flyta på och fungera. Nu har ytterligare ungefär 1700 elever fått tillgång till en bärbar dator som verktyg i sin utbildning. Utlämningen har gått bra också detta år och vi har tagit lärdom från fjolåret. Samtliga personer ute på skolorna har gjort en fantastisk insats, uppbackade av IT-avdelningen (ESN) som varit på plats för att hjälpa till om några tekniska problem uppstod. Runt om på skolorna har man pratat och diskuterat regler för användning med fokus på nätetikett, hur hanterar vi datorn och vart eleven vänder sig för att få hjälp.

En undersökning om ungas mobilvanor visar att surfande via mobil har ökat explosionsartat de senaste två åren för ungdomar i 16-årsåldern. Pressmeddelandet från Statens Medieråd kan du läsa här. Läs också detta tänkvärda inlägg på bloggen till Surfa Lugnt. Detta sätter också fokus på hur vi kan nå ut till barn och unga så att de kan bli säkrare nätsurfare. Här hittar du några länkar:

Fokus inom projektet denna termin är pedagogik, pedagogik och pedagogik. Därför inviteras pedagoger inom Ängelholms kommun också denna termin till inspirationsföreläsningar om hur man på bästa sätt kan använda datorn i sin undervisning. Detta läsår kommer bland annat Andreas Skoog för att föreläsa om hur man kan arbeta med nätet som källa, ex Creative Commons. Andreas har en egen blogg som du hittar här.

RIKT (Resurs för IKT) står central för allt som rör som inom IKT i Ängelholm. Här erbjuds det fortlöpande möjlighet för att komma på kurs inom olika områden. Logga in i Fronter och leta upp rummet BUF-RIKT för att se vad som händer framöver. Nätverk kring de klasser som har haft 1:1 i ett år fortsätter och vi startar upp nya nätverk för de klasser som denna terminen startar med 1:1. Vi planerar också in ämnesspecifika träffar.

I tisdags var det en heldag med Creaza (Carl-Morten, Arild och Josef) och alla pedagoger var inbjudna att bli inspirerade av vad man kan använda de olika verktygen till i sin undervisning. Genom lärplattformen Fronter har alla pedagoger och elever i Ängelholms kommun tillgång till Creaza. 

En ständig fråga är hur framtiden ser ut. Vad ser vi för utveckling inom IKT i skolan? Ett försök till svar på frågan kan man se i denna film från NCM Horizon report 2013.



onsdag 22 maj 2013

Villanskolan Surfar Säkert

Villanskolan är kommunens största f-6 skola med drygt 500 elever. Våren 2004 startade vi vårt Surfa Säkert- arbete. Vi ville veta mer om vad våra elever gjorde på nätet och kunna hjälpa dem att hantera all information på ett vettigt sätt.

 I nästan 10 år har vi undersökt vad som är aktuellt för eleverna just nu. Vi har använt oss av våra maskotar Ville och Wilma samt föreläsningar, värderingsövningar, livskunskap, drama och samtal för att föra ut budskapet till våra barn: På Villanskolan surfar vi säkert! Dessutom har alla barn i åk 2- 6 fått svara på en anonym enkät via Fronter.

Vi inleder vårt Surfa Säkert arbete med att Wilma (och ibland Ville) besöker alla klasser i åk 1- 6, där vi spelar upp en liten dramatisering om hur Wilma mår när någon varit taskig mot henne på nätet.Barnen får hjälpa Wilma och sedan pratar vi om hur man ska vara en bra kompis. Beroende på ålder så lägger vi tonvikten på olika saker. Vi vill också uppmana barnen att vara ute och leka, röra på sig och inte sitta vid datorn för länge.

Årskurs 1 – Att skriva sig till läsning

Sedan 2012 arbetar alla årskurs 1 på Villanskolan med Att skriva sig till läsning, vilket skolledningen tog beslut om. Redan 2011 startade två årskurs 1 klasser med ASL – metoden. Övergripande för arbetssättet är att eleverna använder datorerna varje dag i skolarbetet för att lära sig att läsa genom att skriva på datorn. I vårt Surfa Säkert arbete kunde vi därför ge årskurs 1 en skrivuppgift som de genomförde med glädje: ”Skriv ett brev till Wilma och Ville och berätta vad du gör hemma på fritiden, om du använder datorn”.Och vilka brev vi fick! De hade skrivit och ritat och skapat fantastiska berättelser. Detta var en uppgift som barnen gärna tog sig an. Det verkade som om frågan skapat intresse och vilja att berätta.

Årskurs 4 – Fronter som lärplattform

Redan från start i vårt en-till-en projekt har årskurs 4 arbetat med att använda Fronter som den lärplattform den ska vara. Inlämnings- och individuella mappar, forum och enkäter är några exempel på detta. Denna grundläggande kompetens är viktig för elevernas fortsatta skolgång. Det blir därför en naturlig arbetsuppgift för fyrorna att svara på vår Surfa Säkert enkät.
Enkäten skapar vi i Fronter och alla elever i årskurs 2-6 har svarat på våra frågeställningar om nätanvändning, populära mötesplatser och kränkningar. Vi vill också att de ska fundera över vad de skulle göra om de råkar ut för mobbning. Enkäten visar att förtroendet för oss vuxna är stort och vi vill att eleverna ska skapa en inre kompass – i hur man ska vara på nätet.

IKT-rådet

Våren 2013 startade vi på Villan IKT-råd där eleverna är representerade. Barnen i årskurs 1-3 och årskurs 4-6 har träffats en gång i månaden och ett av deras första uppdrag blev att ta del av vår Surfa Säkert – kartläggning och diskutera och utvärdera resultaten. De äldre eleverna fick gå ut till sina klasser och presentera våra diagram för sina klasskompisar Det finns en vinst i lärandet när elever lär av varandra, många bra diskussioner och tankar kom upp under dessa korta genomgångar. Även de yngre eleverna i IKT-rådet fick också titta på diagrammen – och därefter reflektera tillsammans.

Likabehandlingsarbetet

Enligt skollagen ska huvudmannen se till att varje skola bedriver ett målinriktat arbete mot kränkningar för att motverka kränkande behandlingar av elever, även på nätet. Det ska genomföras åtgärder både för att förebygga och förhindra att elever kränks. Vi på Villan har ett väl utvecklat och gediget likabehandlingsarbete sedan många år tillbaka.
2008 blev vi en Friendsskola och året därpå fick vi Friendspriset som en skola som ärsärskilt bra i arbetet med att engagera och inspirera lärare och elever i kampen mot mobbing. Surfa Säkert och säkerhet på nätet har alltid varit en del av Villanskolans likabehandlingsplan.

En inre kompass

Eftersom kommunens satsning på en dator per elev är igång och utbudet på program, information, spel, bilder, text och sociala medier ökar – är det viktigt att vi pedagoger tillsammans med eleverna samtidigt förbereder och arbetar med trygghet och förmåga att hantera all information. Nya situationer uppstår och de behöver utveckla förmågan att kritiskt granska och hantera dessa. Vi delar inte medias bild av att lärare är okunniga om nätkränkningar utan ser istället att de utvecklas och tar tag i problemen.

Med Surfa Säkert arbetet vill vi förbereda inför livet – och låta eleverna vara medvetna om vad som kan hända – både hemma och i skolan. Det som händer på fritiden påverkar skolarbetet och gränserna suddas ut. Vi måste lära våra barn att kunna koppla ner, att stänga av och samtidigt bli en medborgare i ett digitalt samhälle.

Hållbar IKT

Det bästa med egen dator är enligt fyrorna:
”Man slipper leta efter papper i lådan” ”Man kan skapa musik och film, det kan man inte med papper!”
Det som är mindre bra är:
”Att det gör ont i nacken efter tag”
”Ibland får man ont i ögonen om man sitter vid datorn för länge”.

Några elever i årskurs ett uttrycker följande:
”Man blir för lat, man skriver inte själv för det är en motor som skriver. Man förstör kroppen och får utslag”
”Man mår illa och blir snurrig om man sitter själv”
”Man hjälps åt med stavningen”

Vi vill hänga med i den IKT-utveckling som sker, men vi vill också att barnen leker, rör på sig och har direkta upplevelser av natur och kultur. Det finns ett stort värde i förstahandsupplevelser och att utveckla alla sinnen. Detta är en ständig balansgång mot ett allt mer digitaliserat samhälle.

Länktips

www.kränkt.se 
www.mediebarn.se
www.statensmedieråd.se
www.kollakällan.se

torsdag 2 maj 2013

”Alla uppgifter blir roligare när de får använda datorn”


Efter ett halvt års arbete med implementering av En dator per Elev, ger några elever och lärare på Kungsgårdsskolans sin syn på projektet. Det får både ris och ros. Några tycker att valmöjligheterna är stora, att man kan göra nya uppgifter som inte var möjliga eller var mycket svårare innan. Andra tycker att man ägnar för mycket tid till att göra andra saker vid sidan av skolarbetet och att man då inte fokuserar på sina uppgifter.

Digitalisering av arbetsuppgifterna

Vi lever i ett informationssamhälle som ger oss oändliga möjligheter att ta del av vad som händer utanför vårt hem eller skola och även ger oss verktygen för att medverka i utvecklingen. Vår röst kan påverka en hel värld om man samverkar i det stora nätverk som kan manifesteras i olika format: sociala medier, bloggar, twitter, forum av olika slag eller en video från en mobiltelefon som kan bidra till ett regims fall, avslöja politikers korrupta moral eller ge oss inblick i våra barns lärande i skolan.

På Kungsgårdsskolan arbetar vi sedan ett halvt år tillbaka med att sätta igång annorlunda inlärningsprocesser med hjälp av ”En till En projektet”. Datorerna har kommit för att stanna och både lärare och elever måste omdefiniera sina uppfattningar om vad en dator kan användas till. Nu efter några månader ser vi att lärandet och dess uttryck kan redovisas på olika sätt med hjälp av datorerna.

Enligt Malin Widman, lärare i Svenska och Engelska på Kungsgårdsskolan kan man nu göra nya uppgifter med hjälp av datorerna. Det finns en större valmöjlighet både för pedagogerna och för eleverna att lämna in arbetsuppgifter av olika slag.
Hon anser att man måste äga tekniken för att känna sig säker inför eleverna och att hon känner sig aldrig färdig med att kunna det ena eller det andra. Det är en process och man lär sig nya saker varje gång man sätter igång en uppgift med hjälp av datorn. ”Jag önskar att jag kunde mycket mer”- poängterar pedagogen.

Hon har startat bloggen Kungsstars med elever i ämnet Svenska som andra språk i årskurs nio, där de skriver och publicerar saker som händer i skolan. De skriver om vad de tänker om olika ämnen och ger oss boktips. Malin har planer på att involvera även ämnet Engelska i bloggen till hösten.

Hon poängterar att även om tekniken kan underlätta mycket av skolarbetet och klassrumsuppgifter, så överger hon inte uppgiften att läsa en bok och ha den i handen. Den känslan måste eleverna uppleva, men tekniken kan underlätta för dem som har läs och skrivsvårigheter.

Elevernas verklighet: Datorer och Sociala medier.

Några elever i klass 73b ger oss sina tankar om hur de arbetar med datorerna: ”Man skriver mycket längre texter”, säger Nellie Jeppsson, spontant. Andrew Lycett tillägger: ”Man kan jobba mycket mer effektiv, enklare. Man behöver inte ha koll på massor med papper.” Att årets sjuor har mycket positiva erfarenheter med En dator per elev är ingen oväntat oberäkneligt ekvation. De har haft möjligheten att bli de första med att kunna ha en egen arbetsdator och ser nu möjligheterna som öppnar sig. Det är bara deras egna begränsningar som kan sätta stopp på arbetsprocessen. De lever sitt andra liv i sociala medier och några är aktiva på olika bloggar och forum. Skolan har blivit plötsligt en verkstad för film- produktioner, radioprogram, bloggande och mycket mera. Man kan redovisa sina arbeten i olika former och möjligheterna blir bara flera och flera.

När man ställer frågan om det finns negativa inslag i att ha en egen dator i skolan, då svarar eleverna att ”Vi elever ska ta vårt eget ansvar och göra det som ska göras under lektionerna, annars får man göra mycket hemma och det är inte kul.” Några elever påpekar som negativt att vissa har fått ont i huvudet eller nacken när de sitter för länge med datorerna. Detta är en reflektion som måste tas på allvar och insatserna måste bli bättre. Det räcker inte med en dags information från sjukgymnasten. Det borde bli återkommande träffar så att eleverna lär sig hur man kan göra för att undvika skador och där har kommunen och skolan ett stort ansvar. Det borde schemaläggas regelbundna lektioner i ergonomi och skolorna borde se över sina möbler. De måste anpassas för arbetande barn vid datorer. Johannes Gunnarsson i klass 73b har själv haft ont i huvudet och nacken när han har suttit för länge vid datorn. “Det är flera som sitter och spelar spel på rasterna istället för att gå ut och till exempel spela fotboll. Jag erkänner att jag själv sitter mycket vid datorn” påpekar Johannes.

Filmproducenter och podcastar

För Pernilla Collin, lärare i Engelska, Svenska och Tyska, har införandet av En dator per elev öppnat ett hav av möjligheter. Hon tycker att en av fördelarna är tillgängligheten för att söka information, man behöver inte längre boka datorsalen, till exempel. Allt finns till hands. Man kan spela in ljudfiler och ha det som regelbundna läxor i språk. Rättstavningsprogram i olika språk har eleverna nytta av och sedan kan man göra glosförhör direkt i datorn och eleverna får direkt respons på resultatet. Pernilla anser att hon hade velat kunna ännu mera om alla möjligheterna som finns. Det tar tid att sätta sig in i alla program: ”man kan lite av ganska mycket”. Hon är medveten att hon har en annan inriktning på uppgifterna hon ger eleverna som har egen dator. De har till exempel arbetat med radioinspelningar. Podcast är ett nytt begrepp inom arbetet som Pernilla planerar för framöver.
De har spelat in filmer i Engelskan och arbetat med Creaza i Tyskan. ”De flesta tycker att alla uppgifter blir roligare när de får använda datorn.” avslutar hon.

I Läroplanen nämns bland annat ett av syften i Matematik är att ”Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data." (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, sid. 62) Då kan vi inte skippa digitala medier.

På Kungsgårdsskolan och i hela Ängelholms kommun har vi startat en process som speglar hela samhällets behov och de kraven våra elever kommer att ställas inför om några år. Det finns ingen återvändo. Vi måste hänga med i utvecklingen och erbjuda våra elever i Ängelholms Sveriges bästa skola.

Francisco Cabrera 
Projektledare 
Kungsgårdsskolan

måndag 6 februari 2012

Uppdatering, En dator per elev

På varje rektorsområde finns det nu en projektledare.
Nästa vecka kommer vi att träffas första gången. Projektledarens uppgift är bland annat
att ta hand om den administrative delen av projektet ute på rektorsområdet (så som skriva projektbeskrivning).

Sist vecka var det en del diskussioner kring IKT i läs- och skrivupplärningen.
Debatten tog extra fart, efter att Björklund kom med sitt syn. Under hittar du länkar
till de olika artiklarna.

Svar på tal, kom från IT- och energiministern. Det hittar du här.

Här hittar du en artikel på skolverkets hemsida om en lyckat matematik satsning
i förhållande till en dator per elev